A tanulás fogalma

A pszichológiai hatások egyik legfontosabb területe a “tanulás”.
A mindennapi nyelvben gyakran használjuk a tanulás szót, például, amikor megtanulunk járni, írni-olvasni, autót vezetni, főzni, és a többi.
A tanulás folyamata nagyon egyszerűnek tűnhet a diák számára, – aki egész életében ezt csinálta – hiszen a tanulás egyszerűen ismétlés, gyakorlás kérdése ( Például: minél többet vezetek autót, annál jobb sofőr leszek, vagy minél többet olvasom a tananyagot, annál jobban emlékszem majd rá).
Az utóbbi állítás ésszerűen hangzik, pedig csapda…
A dolgok persze nem ilyen egyszerűek.
Annyi igaz, hogy minél többet olvasok egy könyvet, annál jobban emlékszem majd a tartalmára, viszont az nem igaz, hogy ez ésszerű tanulási módszer lenne.
Kevesebb kín árán is több eredményt érek el, ha az időnek kevesebb felét jegyzeteléssel, az anyag rendszerezésével, vagy a felidézés próbálkozásával töltöm.
Meglepő dolog, hogy többre fogok emlékezni, ha nem emlékezni próbálok, hanem “pusztán” megérteni.
Ez a módszer nem csak könnyebb, de sokkal hatékonyabb is.
A törzsfejlődés során az alacsonyabb rendű állatok merevebb viselkedésmintái mutatják az utat a magasabb rendű szervezetek hajlékony és alkalmazkodó viselkedése irányában.
Ezáltal a tapasztalatok hasznosításának képessége a tanulás.
Vagyis a tanulás a tapasztalat eredményeként bekövetkező alkalmazkodó viselkedésváltozás.
Mégsem minden viselkedés tanult.
A viselkedést meghatározó két legfontosabb változó az öröklődés és a tanulás.
Ezek szoros kölcsönhatásának eredménye szellemi fejlődésünk.

Kapcsolódó fórumok:

Ezt mindenképpen olvasd el!

Értelmi retardáció

A népességnek mintegy 3 százaléka – ami elég tetemes rész! – olyan alacsony teljesítményt nyújt …

Hozzászólás