Kezdőlap / Tag Archives: filozófia (page 9)

Tag Archives: filozófia

Éntudat

Hegel szerint az „Én” az egyént jelöli, jelentése azonban nem egyedi, személyes, nem csupán egyetlen, egyedüli „Én”-re vonatkozik. Ellenkezőleg, ez egy általános formula, amely kifejezi mindazon létezők struktúráját, akik személyiségek, szubjektumok. Ebbe az általános formulába helyettesítjük be a különös értékeket. Minden konkrét, egyedi individuum az általános „Én” képletének egy különös …

Érdekel a cikk folytatása? »

Mi (ki) az az „Én”?

A szubsztancia kategóriáját bíráló Fiume szerint az „Én” az egyes érzetekre esik szét és csak úgy marad fenn, mint egy köteg vagy „nyaláb” azokból a különböző észleletekből, amelyek minden képzeletet felülmúló sebességgel követik egymást. A szellem olyan, mint egy színpad, amelyen a különböző képzetek váltogatják egymást, el- és feltűnnek, helyet …

Érdekel a cikk folytatása? »

Öntudat és önismeret

Ősi eredetű és teljesen érthető az embernek önmaga, saját „Én”-je iránti érdeklődése. Ki ne adta volna fel magának a kérdést: „Ki vagyok én?” A legenda szerint a delphói orákulum azt hirdette: ismerd meg tenmagadat! Szókratész filozófiai világszemléletének kiinduló elvévé tette ezt a parancsot. Hérakleitosz azt mondotta, hogy „önmagát megismerni és …

Érdekel a cikk folytatása? »

A tudat válogat

A személyes eszmék és meggyőződések társadalmi értékek jellegét öltik magukra, szociális erőt jelentenek, amennyiben meghaladják a személyes létezés korlátait, és nemcsak általánosan elérhetővé, hanem általános szabály vagy meggyőződéssé is válnak, részei lesznek az általános tudatnak, a szokásoknak, a jognak, a viselkedési normáknak. Az ilyen eszmék meghódítják a szervezett társadalmi valóság …

Érdekel a cikk folytatása? »

A tudat és a visszatükrözés

A tudatot egyrészről a visszatükrözés tárgyához, másrészről a szubjektumhoz, azaz a személyiséghez és ennek agyához, végül pedig a társadalom szellemi kultúrájának világához való viszonya jellemzi. Az egyéni tudatnak a világhoz való viszonyát a társadalmi tudatformákhoz való viszonya közvetíti. Minden ember tudata magába gyűjti annak a társadalmi környezetnek a tapasztalatát, ismereteit, …

Érdekel a cikk folytatása? »

A társadalmi tudat

Természetesen a társadalomnak nem abban az értelemben van tudata, mint az egyes embernek : nincs semmiféle társadalmi, személyfeletti agy. Ugyanakkor az egyéni és a társadalmi tudat között nincsenek – és nem is lehetnek – merev határok. Ellenkezőleg, ezek állandó kölcsönhatásban állnak egymással. A tudatnak a társadalom által történetileg kidolgozott normái …

Érdekel a cikk folytatása? »

Az egyéni tudat

Az egyéni tudat individuális, egyedi jelenség. Egy meghatározott, konkrét személyiséghez tartozik, bár működésének általános normáit és törvényeit tekintve nem neki van alávetve. Az egyéni tudat társadalmilag szervezett. Az egyes ember gondolatai állandóan érintkeznek mások gondolataival, és fokozatosan lecsiszolódnak rajtuk, akár egy kavics a tengerparton. Az egyéni tudat mint pszichikus folyamat …

Érdekel a cikk folytatása? »

A cél szentesíti az eszközt

Milyen gyakran szoktuk, útban hazafelé egy-egy sikertelen, nem meggyőző hozzászólás után, a megdönthetetlen érvek és éles elméjű fordulatok egész láncolatát felépíteni magunkban, s gondolatban végleg tönkrezúzni vitapartnerünket! Minden tudatos cselekedetnek elengedhetetlen feltétele annak a megértése, „minek a céljából” és „minek a kedvéért” cselekszünk. Míg a természetre vonatkozólag értelmetlen feltenni a …

Érdekel a cikk folytatása? »

Az akarat és a cselekvés kapcsolata

A képzeletnek és a gondolkodásnak a jövőbeli cselekvések konkrét-meghatározott lefolyására való beállítódása esetenként döntő szerepet játszhat. Ebben áll a pszichológiai felkészültség problémája. Konkrét célt kell magunk elé tűzni. Például: Mindenképpen szeretnék egy autót. Ezután már képzeljük is magunk elé álmaink autóját. A célnak meg kell jelennie a cselekvésben. A szándékot …

Érdekel a cikk folytatása? »

A célkitűzés képessége

A cselekvések teljes végiggondoltságához tehát az szükséges, hogy tudatában legyünk mind a múltnak, mind a jövőbeli lehetőségeknek és a jelennel való összefüggésüknek. Az élő szervezet képes arra, hogy „előre beállítódjék” a megvalósítandó cselekvésekre. Ez a gondolat nyert megfogalmazást a megelőző visszatükrözés elvében, amely egyetemes alapelve annak, ahogy a szervezet a …

Érdekel a cikk folytatása? »