Kezdőlap / Tag Archives: tanulás (page 7)

Tag Archives: tanulás

Szociokulturális modellek

Ezek a modellek abból a feltételezésből indulnak ki, hogy a nagy tehetség az egyéni adottságok és a szociális tényezők együttműködésének megvalósulása. Ez a felfogás következményesen sem genetikus stabilitást, sem pedig szociális és kulturális stabilitást nem feltételez. A „rendkívüli teljesítmény” minősítés a modell szerint az aktuális gazdasági és politikai helyzettől függ. …

Érdekel a cikk folytatása? »

A kognitív komponensek és a teljesítményorientált modellek

A kognitív komponensek modelljei mindenekelőtt az információfeldolgozás folyamataival foglalkoznak. Ennek az irányzatnak a kutatói azt vizsgálják, hogy milyen minőségi különbségek vannak a különböző információs folyamatok között. Miben különböznek például a nagy tehetségű gyermekek az információ felvételben és a feldolgozásban az átlagos tehetségű gyermekektől? Nem a végtermék, hanem az odavezető út …

Érdekel a cikk folytatása? »

A gyermeki IQ szint

Az emberekkel beszélgetve gyakran tapasztaljuk, hogy ugyanazon dolgokról különbözőképpen vélekednek. A tudományos életben sincs ez másként. Ugyanez a helyzet a „rendkívüli tehetség” fogalmának meghatározásával. Több definíciós próbálkozás és magyarázat született. Hany (1987) megállapította, hogy jelenleg több mint száz különböző körülírás létezik ezzel a fogalommal kapcsolatban. Ha például megkérnek egy tanítót …

Érdekel a cikk folytatása? »

Hogyan teljesítsük helyesen gyermekeink igényeit?

A fejlődést nem lehet kapcsolótáblaként értelmezni, ahol megnyomunk egy gombot és ismert választ kapunk. Az emberi fejlődés mindig meghatározott környezetben megy végbe, nem előre meghatározható, nem halad mindig egyenes irányban és nem szabályozható nyomógombokkal. Hogyan fejlődhet jól az ember? A legmegfelelőbb fejlődés alapfeltétele a gyermekek esetében a nyugodt, békés környezet …

Érdekel a cikk folytatása? »

Az ember fejlődése dinamikus folyamat

Mielőtt megfogalmaznánk a kiemelkedő tehetség mibenlétét, szükséges, hogy választ adjunk a pszichés fejlődés kérdéseire. Ezekkel a kérdésekkel a fejlődéspszichológia foglalkozik. Keresi az ember pszichikai fejlődésének törvényszerűségeit, leírja a fejlődés folyamatait. A fejlődésben mind a belső, mind a külső tényezők serkentő, illetve gátló szerepet játszhatnak. A fejlődéspszichológia egyebek között azt kutatja, …

Érdekel a cikk folytatása? »

Az ifjúság rendelkezésére álló szabadidő

A megfelelő szabadidős tevékenység kiválasztásakor fontos szerepet játszanak az életkori sajátosságok, melyek alapvetően befolyásolják a döntést. Sokszor eltérőek az igények, az anyagi lehetőségek, az érdeklődési kör és természetesen a képességek is. A fiatalok szabadidő eltöltési szokásait jelentősen befolyásolja a rendelkezésre álló szabadidő mennyisége. Napjainkban sajnos ez egyre inkább beszűkül. A …

Érdekel a cikk folytatása? »

A kondicionálásról

A kondicionálásnak több formája van, ezek közül a legismertebb a klasszikus kondicionálás, melyet a XX. Század első felében Ivan Pavlov orosz fiziológus tanulmányozott. Kísérleti alanyai kutyák voltak, mely folyamat során feltétlen reflexet fedezett fel náluk. Ez a reflexviselkedés az embereknél éppúgy megtalálható, hiszen ez veleszületett adottság, az akarattól független, ingerekre …

Érdekel a cikk folytatása? »

Nyelvtanulás

Ma már a nyelvtanulás szinte kihagyhatatlan az ember életéből. Előbb vagy utóbb mindenki szembesül annak szükségességével, akár egy külföldi utazás során, akár egy diploma megszerzésénél. Sajnálatos módon az iskolák nagy része nem fektet a nyelvtanításra elég nagy hangsúlyt. A diákok többsége nyelvvizsga nélkül végzi el a középiskolát és csak később …

Érdekel a cikk folytatása? »

Ha a szülő tanul a gyerekkel

Bár a hat-hét éves gyermekek életében még mindig a játék tölti be – legalább is kellene, hogy betöltse – a legnagyobb szerepet, az oktatási rendszer miatt már csak kevés idő jut az önfeledt szórakozásra. Nem csak a gyerekeknek nagy és izgalmakkal teli lépés, ha iskolába mennek, hanem a szülőknek is. …

Érdekel a cikk folytatása? »

Figyelem

Érzékszerveinket minden pillanatban az ingerek ezrei érik, azonban csak egy kis részét használjuk fel, azt amire szándékosan vagy önkéntelenül odafigyelünk, a többi elvész számunkra. De miképp tudjuk kiemelni a számunkra fontosat, érdekeset? A megértést segítheti egy hasonlat: ahogyan egy mozgatható reflektor fénycsóváját ráirányítjuk valamire, és ezáltal azt kiemeljük, láthatóvá tesszük, …

Érdekel a cikk folytatása? »