Kezdőlap / Otthon és család / Ha a szülő tanul a gyerekkel

Ha a szülő tanul a gyerekkel

Bár a hat-hét éves gyermekek életében még mindig a játék tölti be – legalább is kellene, hogy betöltse – a legnagyobb szerepet, az oktatási rendszer miatt már csak kevés idő jut az önfeledt szórakozásra. Nem csak a gyerekeknek nagy és izgalmakkal teli lépés, ha iskolába mennek, hanem a szülőknek is. Míg a gyerkőcöknek az iskola főként újdonságot, új társakat jelenet, addig a szülőket aggodalommal tölti el az iskolakezdéssel járó újabb feladat.
Manapság már nem csak divat, hogy a szülők otthon is tanulnak a kisdiákokkal.
Persze a legideálisabb az lenne, ha a tanulás az első pár évben az iskola falain belül maradna, ám ez napjainkban nem igazán valósulhat meg. A hatalmas és mázsás hátizsákot cipelő kisiskolások az iskola után haza térve, délután ismételten az íróasztal elé kényszerülnek.
Ha valaki napközibe járatja, a gyermekét természetesen könnyedebbe elválaszthatja a tanulás intézményét az otthon önfeledt légkörétől, ám olykor így is előfordul, hogy szülői segítségre szorul a gyerek. Fontos, hogy minden gyermeknek szüksége van egy kis kikapcsolódásra, így ebéd után adjunk nekik egy kis időt a játékra, pihenésre. Ha tehetjük, beszéljük át, mit történt az iskolában, s együtt nézzük át, mit írtak, olvastak, tanultak a nap folyamán.
Az elsősök természetesen több szülői segítségre szorulnak, mint a nagyobbak, hiszen még csak most tanulnak írni, olvasni, így magyarázatra szorul a feladat. Fontos, hogy a gyerek megtanulja kialakítani a saját rendszerét. Engedjük, hogy ő válassza ki, melyik házival szeretné kezdeni a tanulást, így nagyobb kedvvel ül le az asztalhoz. Olvassunk együtt, segítsünk verset tanulni, de hagyjuk, hogy egyedül próbálkozzon meg az önállóan végezendő feladattal! Ne álljunk ott mellette, nyomás gyakorolva rá, de legyünk ott, ha segítségre lenne szüksége! Ha végzett a munkával, együtt beszéljük át a feladatokat! Ne felejtsük el megdicsérni, a jó megoldásokért, ám hívjuk fel a figyelmét a hibákra is. A fogékonyabb gyerekekkel ne haladjunk túlzottan előre a tananyaggal. Szerezzünk be gyakorló füzeteket, s a tanórákon kihagyott feladatokat oldassuk meg a nebulónkkal. Végül a lecke után hagyjuk, hogy ő pakolhassa össze más napra a táskáját! Tanulás után pedig ismét jöhet egy kis játék.
Miután kialakult a gyermek saját rendszere, hagyjuk egyedül tanulni, s csak akkor segítsünk, ha elakadt valamiben! Fontos, hogy a gyerkőcök megtanulják az önállóságot, mivel annak hiánya később problémát okozhat.

Ezt mindenképpen olvasd el!

A gondolkodás fejlődése óvodáskor végén, és az iskolába kerüléskor

Az óvodáskor sok szempontból nagyon fontos időszak a gyermek életében, nemcsak szociális viszonyainak fejlődésében, hanem …

Hozzászólás