Kezdőlap / Otthon és család / Hiperaktivitás (Honnan tudjuk, ha gyermekünk hiperaktív?)

Hiperaktivitás (Honnan tudjuk, ha gyermekünk hiperaktív?)

A hiperaktivitás az idegrendszer kimutathatatlan organikus sérülése. Lehetséges elnevezései: MCD, POS, FIMOTA, ADHD, ADD, HKZ, figyelemzavar…
Hátterében lévő okok: az agynak ingerek szükségesek, melyeket feldolgozhat. Hiperaktivitás esetén az ezt biztosító fontos idegrendszeri részek működése eltér az átlagos emberekétől.
Agytörzs: túl kevés információt továbbít (csak a legerősebbeket). Emiatt az ingerek nem elegendőek az agy aktivációs szintjének (arousal) fenntartásához, így új ingerek keresése szükséges.
Homloklebeny: szétválasztja az ingereket és az érzelmeket. Mozgássorozatot megtervezi. Kivitelezésben szerepet játszik.
Ha egyik terület működése sem megfelelő, akkor az agy hipoaktív, ezért a gyermek ingereket keres. Ez hiperaktivitásban nyilvánul meg.
Lehetséges kiváltói: terhesség alatti hatások (pl: gyógyszerek), születés körüli komplikációk (pl: oxigénhiány), öröklődés, környezeti hatások (pl: ételszínezék), allergia.
A hiperaktivitás nem betegség. (Nincs gyógyulás, de nem is lehet belehalni.) Tünet együttesként, és állapotként fogható fel. A hiperaktivitás a figyelem hiányából eredő rendellenesség.
Tünetek:
Mozgás: Jellemző a mozgáskoordináció zavara. A mozgás harmóniája felborul. Koordinálatlanság, ügyetlenség, túlzott lassúság, kapkodás, figyelmetlenség, durvaság figyelhető meg (noha nem szándékosan történik).
A mozgáskontroll zavara kifejeződik abban, hogy a személy mozgásigényén nem képes uralkodni. Nem tudja abbahagyni a mozgást, még a társadalmi szabályok kényszerítő erejének hatására sem.
Az ilyen gyerekeknél várható hogy az ingerkeresés szükségletének erőssége miatt, gyakran érik balesetek. Jellemző rá, hogy gyorsan mozog, „örökmozgó”. Nagy lendülettel végzi a mozgásokat. Emiatt gyakran érik balesetek, nekifut személyeknek, vagy tárgyaknak. Szívesen vesz részt mozgással kapcsolatos játékokban. Ha ilyesmibe belekezd, nehezen hagyja abba. Ha az lenne a feladat, hogy nyugodtan üljön, akkor is mocorog (lóbálja a lábát, szétszedi a tollát, beszélget…).
Észlelés: Diffúz észlelés jellemző. Ennek hátterében az áll, hogy nem jut el a személyhez az inger (noha képes volna feldolgozni azt). Nem tud szelektálni. Hiszen nem képes kiszűrni, mire kell figyelni. Ugyanis minden ingerre figyel, amihez hozzájut.
A látás szempontjából, hiányos az alakészlelés. Könnyen félreértelmezi a szituációkat. A hallás terén a kulcsszavak ragadják meg a figyelmét. Hanglejtést figyelmen kívül hagyja. Egyidejűleg több feladat végzésére nem képes. Szükségesek számára az egyértelmű utasítások, mert a hanghordozásból kiszűrhető finom célzást nem veszi figyelembe. Néha többször is el kell ismételni a nevét, amíg felfigyel rá, hogy őt szólítják.
Figyelem: A figyelem szempontjából jellemző az impulzivitás, csapongás. Nehéz a figyelem feladattevékenységen belüli megtartása. Nehézség mutatkozik a feladatok megszervezésében. A külső ingerek gyorsan elvonják a figyelmet. Jellemző a reagálás olyan ingerekre is, melyek nem kapcsolódnak a végzett feladathoz. Gyakori a feladatba való belekezdés az instrukciók befejezése előtt. Az ilyen személy nem várja meg míg rákerül a sor, félbeszakít, kérdés befejezése előtt kimondja a választ.
A pszichoszociális érettség szempontjából meghatározók a dühkitörések, a szabályok be nem tartása, a gátlás nélküli kötődés, a rosszul tűrt várakozás, az akaratlan lódítás, a motiváció értelmezési hibái.
Beszédében gyakran asszociatív, sokszor nehezen követhető, mert az eredeti témához nem kapcsolódó elemek felé is elkanyarodik.
Feledékenység jellemzi. (Pl: a házi feladat esetében, vagy az iskolai felszerelések bepakolásában.)
Gyakran belekezd a dolgokba, ám nem fejezi be őket, mert még mielőtt ez megtörténhetne, valami újba fog bele. A várakozást nehezen viseli. Ha mégis erre kényszerül sokszor dühös lesz. (Ez akkor is előfordul, ha valamely teljesítményét nem dicsérik meg azonnal.) Jó ötleteivel néha a játékok vezetőjévé válik, de ha elutasítják javaslatait, vagy csak későbbi időpontra teszik, azonnal dühös lesz.
Pozitív tünetek:
Ezek közé tartozik az empátia. (Mivel már átélt fájdalmas helyzeteket, mással is megértő, aki hasonlót él át. Így könnyen észreveszi, ha valakit fizikai vagy lelki fájdalom gyötör.) Jellemző a segítőkészség, gondoskodás, érzékenység, nyitottság, mentális érettség, saját célokért való nagy erőfeszítésekre irányuló képesség, kreativitás, fejlett humorérzék, önállóságigény, természet és állatok szeretete, rugalmatlanság melynek következtében képtelen veszíteni.
Segítőkészség jellemzi. Idegenek felé is kész segítséget nyújtani. Azonnal észreveszi, ha valaki gondokkal küzd a környezetében, és igyekszik ilyenkor megtudni, hogy mi az, és hogyan segíthet. Szereti a természetet, és az állatokat, kreatív, jó humorú. Ennél fogva nemegyszer a társaság középpontjává válik.

Ezt mindenképpen olvasd el!

Az iskolába kerülő gyermek tér- és időérzékelése

Az iskolába kerülő gyermek a távolságot sem tudja még pontosan meghatározni. Térszemléletére még mindig az …

Hozzászólás