Kezdőlap / Cukorbetegség / A cukorbetegség diéta

A cukorbetegség diéta

A cukorbetegségben szenvedők feltétlenül vegyék fel a kapcsolatot dietetikussal, aki a cukorbetegség típusához és a testsúlyhoz állítja össze a kívánt étrendet. Legfőbb cél a változatos és tápanyagokban gazdag étrend kialakítása. Ajánlott a napi 5-6 alkalommal történő étkezés, amivel elkerülhető a nagy vércukorszint ingadozás a nap folyamán. Reggel kevesebb szénhidrátot kell bevinni a szervezetbe, mint a későbbi étkezések során. A többszöri étkezés azért fontos, mert így elkerülhető a testsúlygyarapodás, ami nagyban hozzájárul a cukorbetegség kialakulásához. Az emberek nagy része általában háromszor étkezik naponta, így az étkezések között eltelt hosszú idő alatt a szervezet tartalékot képez „raktároz”, mivel nem tudja azt, hogy a következő táplálékbevitel mikor fog megtörténni. Ennek következménye a testen kialakuló, úgynevezett „úszógumi”, illetve az elhízás egyéb tünetei. A többszöri étkezés alkalmával az agy „megszokja” azt, hogy mindig ugyanabban az időszakban és ugyanannyi idő elteltével jut táplálékhoz, ami által feleslegessé válik a raktározás. A szervezet ilyenkor az éppen bevitt kalóriamennyiséget égeti el és használja fel.

A cukorbetegek diétájának összetevőit a következők alkothatják:

Szénhidrát
A vércukorszint nagyban függ attól, hogy a táplálékkal mennyi szénhidrát került be a szervezetbe, továbbá attól is, hogy az milyen gyorsan szívódik fel. A legnagyobb és leggyorsabb vércukorszint emelkedést a szőlőcukor váltja ki. A bevinni kívánt szénhidrátmennyiség a cukorbetegség típusától függően változhat. Ebben befolyásoló tényező még a testsúly, az életkor, és a fizikai aktivitás. Az 1- es típusú cukorbetegségnél ajánlott a szénhidrát bevitelével egyidejűleg nagy mennyiségű rostban gazdag élelem bevitele is.

Fehérje
Amennyiben a vese működésének zavara is társul a cukorbetegséghez, úgy korlátozni kell a fehérjebevitelt. Fehérjéből nagyon fontos, hogy zsírban szegény legyen, valamint egyenlő mennyiségben legyen jelen állati-, és növényi eredetű fehérje egyaránt.

Zsír
Kutatók és orvosok egyaránt bebizonyították, hogy a cukorbetegek hajlamosak az érelmeszesedésre, amelyhez nagyban hozzájárulhat a bevitt zsír mennyisége. A cukorbetegeknek éppen ezért rendkívül fontos, hogy amennyiben lehetséges iktassák ki étrendjükből a zsírban gazdag ételeket. Ajánlott a többszöri halfogyasztás, valamint a sovány szárnyashúsok fogyasztása. Előnyben kell részesíteni a növényi olajjal történő ételkészítést.

Rost

A rostokban gazdag élelmiszerek bevitele lassítja a szénhidrátok felszívódását a szervezetben, valamint az 1-es típusú cukorbetegségre rendkívül jó hatással van. Ilyen ételek például a friss zöldségek, gyümölcsök, továbbá a hántolatlan gabonából készült pékáruk.

Alkohol

A kutatók bizonyították, hogy napi 1-2 deciliter vörösbor elfogyasztása jó hatással van a cukorbetegek érelmeszesedésének megelőzésében. Nagy mennyiségben azonban nem ajánlott fogyasztása.
A diéta fontos hogy kombinálva legyen a mozgással, mivel ha valaki aktívan mozog, a tápanyagok is gyorsabban szívódnak fel a szervezetében.

Ezt mindenképpen olvasd el!

cukorbetegség étrend

Cukorbetegség étrend: Esetleírás: A 14 éves Ágit fejfájás és ízületi fájdalmak kezdték el gyötörni, kiszáradt a szája és kedvetlen lett. Az orvosnál a vér-és vizeletvizsgálat cukorbetegséget mutatott ki. Ági infúzióban folyadékot, inzulint és glükózt kapott. Két hét múlva jobban lett, ekkorra már megtanulta, hogyan ellenőrizze vércukorszintjét, hogy adjon be magának inzulin injekciót. Korábban is rostban [...]

Hozzászólás