Kezdőlap / Egészség és fitness / Pszichológia / A felfedezés és a fejlesztés elválaszthatatlanok a tehetséggondozásban

A felfedezés és a fejlesztés elválaszthatatlanok a tehetséggondozásban

A tehetséges, különleges gyermekek gyakran a beszédfejlődésben is előnnyel rendelkeznek, s az is előfordul, hogy már első születésnapjukon mondanak néhány szót, és nem sokkal ezután mondatokat is képeznek. Más gyermekek ezzel szemben a beszédfejlődésben „elmaradást” mutatnak, vagyis először csak másfél – kétéves korban szólalnak meg, de ekkor már nyelvtanilag is helyes mondatokat használnak. A „késői” fejlődés magyarázata egyszerű: a nagy tehetségű gyermekek igen precízek, s csak biztos tudás birtokában nyilvánulnak meg. A beszéd esetében ez azt jelenti, hogy először kialakul a belső biztonság, és csak ezután jelenik meg a hangos, az ún. expresszív beszéd.
Kiderült, hogy nincsenek általános érvényű és csalhatatlan jelei a tehetségnek csecsemőkorban. A figyelmesség nem minden gyermeknél fordul elő azok között sem, akik később nagy tehetségűvé válnak. Még sok kutatómunkára van szükség, elsősorban a gyermekek otthoni környezetének vizsgálatára, hogy megtaláljuk, milyen biztos jelek különböztetik meg a tehetséges csecsemőt az átlagostól. Az eredmények azért is fontosak, mert ezek alapján időben fel lehet hívni a szülők figyelmét arra, hogy gyermekük valószínűleg nagy tehetségű, ezért sajátos nevelési módszereket kell alkalmazniuk már egészen kicsi korától kezdve. Az óvodáskor előtti és az óvodáskorú gyermekeknél nem ritka, hogy komolyan érdeklődnek az olvasás és az írás iránt. Ha ezt a törekvésüket nem gátolják, akkor tényleg megtanulnak írni és olvasni már ebben az életkorban. Ugyancsak gyakran előfordul, hogy ezek a gyermekek eredeti módszereket találnak arra, hogy megismerkedjenek a számokkal és mennyiségekkel. Ilyen eset például, amikor az édesanya varráskor centimétert használ és számol. A gyermekek eközben észreveszi a mennyiségi összefüggéseket, megjegyzi a számokat. Ide kívánkozik az a tapasztalat is, hogy nem minden nagy tehetségű tanuló tud korán olvasni vagy számolási műveleteket elvégezni.

Ezt mindenképpen olvasd el!

Mi a mentáltréning?

A mentáltréning a „mentális” és a „tréning” fogalmakból áll. A tréningezés arra irányul, hogy jobb …

Leave a Reply