Kezdőlap / Otthon és család / A kisiskolás gondolkodása

A kisiskolás gondolkodása

Az iskolába kerülő gyermek gondolkodása még rendkívül bizonytalan, nagyon könnyen összezavarodik és eltéríthető. Nem képes rangsort felállítani még, és bizonyos állandóságokat sem tud realizálni. Ez utóbbit tükrözi az a kísérlet, amikor gyurmából gyúrnak egy labdát, majd ugyanabból egy hengergyurmát. A gyermek mégis azt állítja, hogy a henger nagyobb, mert nem ismerte fel, hogy az anyag mennyisége állandó volt. A személyes tapasztalat, az intuíció is erősen befolyásolják az gondolkodás menetét. Az elsős gyermeknél megfigyelhető, hogy előszeretettel kísérletezik, modelleket készít, szétszed, épít, összerak. Összefoglalóan a saját környezete iránti érdeklődése megnő, a részletekre, a dolgok lényegére egyre kíváncsibb.
Szépen lassan a gyermek megállapítja az első törvényszerűségeket, melyek az elméleti gondolkodás kialakulásához vezetnek. Az iskolában az új ismereteket egy más rendszerben kapja, mint eddig, a figyelem, a lényegesebb tulajdonságokra terelődik, a szenzomotoros gondolkodási formáról fokozatosan át kell térnie a fogalmi gondolkodásra. Általában ilyenkor a gyermekek helyesebben használják a fogalmakat a gondolkodásukban, mint meghatározzák. Talán még meg is tudja fogalmazni a jelentését, mégsem értelmezi helyesen. Ezt nevezzük konkrét műveleti gondolkodásnak. Konkrét, mert a közvetlen szemléleti anyagtól nem szakad el teljesen, és műveleti, mert gyakorlati cselekvésre támaszkodik, szemléletes fogalmakat alkalmaz. A konkrét műveleti szakaszban a gyerekek képesek egyazon tárgynak több tulajdonságát is figyelembe venni, és képesek kategorizálni is, ez a decentrálás. Felismerik, hogy a tárgyak állandósága megmarad egyes külső jegyek változásakor is, ezt nevezzük konzervációnak. Az egocentrizmus csökkenésével a tőlük független dolgokról is tudnak gondolkodni, kommunikálni. Magukat mások szemszögéből is kezdik meglátni, ezt nevezzük szociális nézőpontváltásnak.
Az iskolában ezekkel a szükségszerűségekkel megkezdődik egy tervszerű, tudatos oktatás. Itt a tanítási órákon a gyermekek fokozatosan elsajátítják az egyes műveleti sémákat, melyek az évek során rengeteg gyakorlással és tapasztalatszerzéssel készségekké alakulnak.

Ezt mindenképpen olvasd el!

Az iskolába kerülő gyermek látás- és hallásérzékelése

A hatéves kisgyermeknek mind a teste, mind a gondolkodása nagy változásokon megy keresztül. Mindenképpen egy …

Hozzászólás