Kezdőlap / Egészség és fitness / Pszichológia / A negatív gondolatok kihívása

A negatív gondolatok kihívása

Ha tartós szorongásban szenvedünk, akkor úgy tekintünk a világra, mintha az sokkal veszélyesebb, mint amilyen valójában. Például túlbecsüljük annak a lehetőségét, hogy valami rossz történik, rögtön a legrosszabb lehetőségekre gondolunk, úgy teszünk, mintha már tények volnának. Azt is kétségbe vonhatjuk, hogy képesek vagyunk megbirkózni a nehézségekkel. Ezt az irracionális, pesszimista megközelítést nevezzük kognitív torzulásnak. 
Jóllehet a kognitív torzulások nem a valóságon alapulnak, nehéz őket feladni. Gyakran egy egész életet átfogó mintha részei, és olyan automatikusak, hogy nem is vagyunk tudatában. Ahhoz, hogy ezeket a negatív gondolkodási szokásokat feladjuk, gyakorlatilag át kell programoznunk az agyunkat. 
Kezdjük azzal, hogy azonosítjuk a szorongáskeltő gondolatot, részletezve azt, hogy mi ijeszt meg vagy aggaszt minket benne. Majd ahelyett, hogy a gondolatainkat tényeknek tekintenénk, kezeljük őket úgy, mintha hipotéziseket tesztelnénk. Ahogy vizsgáljuk és kihívásnak vesszük az aggodalmainkat, egy kiegyensúlyozottabb perspektíva nyílik meg számunkra. 

Hagyjunk fel az aggodalommal úgy, hogy megkérdőjelezzük a negatív gondolatinkat:

  • Mi a bizonyíték arra, hogy a gondolat igaz? Az, hogy nem igaz?
  • Van-e realistább és pozitívabb megközelítése a szituációnak?
  • Mi az esélye annak, hogy amitől félek, meg is fog történni?
  • Ha az esélye kicsi, akkor hogyan máshogy történhet még?
  • Segít ez a gondolkodásmód? Hogyan segít nekem az, ha aggódom, és hogyan lehet káros?
  • Mit mondanánk egy olyan barátunknak, akinek ugyanez az aggodalma?

Ezt mindenképpen olvasd el!

Mi a mentáltréning?

A mentáltréning a „mentális” és a „tréning” fogalmakból áll. A tréningezés arra irányul, hogy jobb …

Leave a Reply