Az ember egyik alapvető igénye önmagával szemben, hogy produkáljon, karriert csináljon, elérjen valamit (a „karrierbe” beleértve a házasságot és a családalapítást is), egyszóval, hogy valamivé váljék saját maga és mások szemében. A pszichés egészség és a kiegyensúlyozott kedély szempontjából alapvető az önbizalom és a hozzáértés érzése, tehát bizonyos fokú pozitív …
Érdekel a cikk folytatása? »Viselkedészavarok
A viselkedés kutatója természetesen olyan problémákkal is foglalkozik, mint a viselkedészavarok vagy a gyermeki viselkedés fejlődésbeli elmaradása. Ugyanakkor ez a rész megadja a választ arra, miért szükséges az Olvasónak az akadémikus pszichológiával töltenie idejét, mielőtt másokon kezdene segíteni. A motiváció, a tanulás, a percepció és hasonlók mind iskolás, akadémikus témák, …
Érdekel a cikk folytatása? »Harry Potter és a titkok kamrája
Harry Potter betöltötte a 12. életévét, és indulna vissza a Roxfortba, hogy megkezdje második tanévét a szeretett varázslóképzőben. Indulna, ha valaki, vagy valami nem akarná folyton megakadályozni ebben. Lekési a Roxfortba tartó vonatot, így Ronnal együtt kénytelenek egy repülő autóval cseppet sem figyelemfelkeltő módon eljutni az iskolába. Ahol ezek az …
Érdekel a cikk folytatása? »A tehetséges gyermek és a közösség
Azok a gyermekek, akik különleges IQ szinttel rendelkeznek, minden külső presszió nélkül, saját késztetésből már iskoláskoruk előtt megtanulnak olvasni és írni. Ez sem törvényszerű, nem érvényes minden tehetséges gyermekre. Nem tudjuk az okát ezeknek a különbségeknek. A korai olvasás és írásismeret azzal a következménnyel járhat, hogy a gyermek csúnyán ír, …
Érdekel a cikk folytatása? »A korai kérdések megválaszolásának pontos fontossága
A tehetséges gyermekek jó alvók, ezúton nyerik vissza a napközben kimerített, de a következő napon újra szükséges magas energiaszintet. Noha a nagy tehetségű gyermekek az őket különösen érdeklő dologra koncentrálnak és feladattudatuk is erős, egyidejűleg más dolgokkal is tudnak foglalkozni. Ez annak köszönhető, hogy az információk felvétele és feldolgozása esetükben …
Érdekel a cikk folytatása? »A produktív érintkezés
A produktív érintkezés a környezettel beszéd útján; ellentétben a reproduktív érintkezéssel, nyilvánvalóan a nagy tehetségű gyermek egyik fontos jellemzője. Erre a jelenségre már számos könyvben és folyóiratban felhívták a figyelmet. Ha a következőkben megkíséreljük a nagy tehetségűek néhány ismérvének leírását, gondolnunk kell arra, hogy a lista nem lesz teljes és …
Érdekel a cikk folytatása? »Ok és okozati összefüggés
Az a tapasztalat is, hogy nem minden nagy tehetségű tanuló tud korán olvasni vagy számolási műveleteket elvégezni. Csak tudásvágyából lehet arra következtetni, hogy a gyermek figyelme a „tanulási dolgok” felé irányul. Ezt a spontán megnyilvánuló érdeklődést gyakran negatív módon ítélik meg a pedagógusok, akik az első és második osztályban találkoznak …
Érdekel a cikk folytatása? »A felfedezés és a fejlesztés elválaszthatatlanok a tehetséggondozásban
A tehetséges, különleges gyermekek gyakran a beszédfejlődésben is előnnyel rendelkeznek, s az is előfordul, hogy már első születésnapjukon mondanak néhány szót, és nem sokkal ezután mondatokat is képeznek. Más gyermekek ezzel szemben a beszédfejlődésben „elmaradást” mutatnak, vagyis először csak másfél – kétéves korban szólalnak meg, de ekkor már nyelvtanilag is …
Érdekel a cikk folytatása? »A rendkívüli tehetség és a kiváló képesség
Gyakran szinonimaként használjuk a„nagy tehetséget” és a„kiváló képességet”. Sokan viszont a„tehetséges” jelzőt kizárólag azokra az emberekre alkalmazzák, akik intellektuális területen mutatnak kiválóságot, miközben a„képesség” kifejezést csak akkor alkalmazzák, ha valaki a művészetekben, sportban, zenében vagy más hasonló területen mutat fel rendkívüli képességeket. A két kifejezés ilyeténképpen való elkülönítését igen sokan …
Érdekel a cikk folytatása? »Különféle tehetségek a kreativitás területén
Közreadtunk már egy definíciót a kiemelkedő tehetségről, de beszélhetünk más felfogású meghatározásról is. Ezek szerint a tehetség a következő négy területen mutatkozik meg: 1. a szellemi képességek, az intellektuális teljesítmények területén; 2. a kreativitás és az alkotókészség területén; 3. a művészetekben, az ábrázoló- és zeneművészetek területén; 4. szociális területen, ahová …
Érdekel a cikk folytatása? »