Kezdőlap / Egészség és fitness / Pszichológia / Ok és okozati összefüggés

Ok és okozati összefüggés

Az a tapasztalat is, hogy nem minden nagy tehetségű tanuló tud korán olvasni vagy számolási műveleteket elvégezni. Csak tudásvágyából lehet arra következtetni, hogy a gyermek figyelme a „tanulási dolgok” felé irányul. Ezt a spontán megnyilvánuló érdeklődést gyakran negatív módon ítélik meg a pedagógusok, akik az első és második osztályban találkoznak azokkal a gyermekekkel, akik már mindent tudnak az iskolai tananyagból. Ezt a problémát a szülőknek és nevelőknek egymással nyíltan meg kell beszélniük és együtt kell megfelelő megoldást találniuk, olyat, ami a gyermek számára is jó. Nem az a megoldás, hogy a gyermeket „büntetik”, ha saját fejlődéséhez nagyobb szabadságot kér. Vakon hinni a naptári kor dogmájában nagyon helytelen, ez a nagy tehetségűek esetében meg különösen az! (Ezt egyébként Luning Prak iskolapszichológus már 1936-ban tévesnek minősítette.)
Keressünk további jellemző magatartási jegyeket a nagy tehetségű gyermekeknél! Talán a beszédkészség fejlődése a tehetség legszembetűnőbb jele, beszédben a gondolat jut kifejezésre, így bizonyítható, hogy ezeknek a gyermekeknek eredeti gondolataik vannak.
Ha egy leány alig másfél évesen azt mondja: „Ez a néni kesztyűt visel, ezért nem fáznak a kezei”, ezzel kifejezésre juttatja, hogy észleli az oki összefüggéseket. A kislány szeret a földszinti ablakból kinézni. Naponta odanyomja orrocskáját az ablaküveghez, hogy lássa, mi történik az utcán. Egy idős hölgy mindennap ott sétál a kutyájával az ablak előtt, és üdvözli a gyermeket. Egy ködös őszi napon ez a hölgy első ízben visel kesztyűt. A gyermek érdeklődéssel nézi, és mivel előzőleg nem látott kesztyűt a hölgyön, ezért jutott erre a spontán megállapításra.

Ezt mindenképpen olvasd el!

Értelmi retardáció

A népességnek mintegy 3 százaléka – ami elég tetemes rész! – olyan alacsony teljesítményt nyújt …

Hozzászólás