A szocialista országokban a házassággal és a családdal kapcsolatos viták 1960 körül élénkültek meg, és fokozatosan a közérdeklődés előterébe kerültek. Az azóta eltelt mintegy két évtizedben a tudományos kutatás is – elsősorban a családszociológia – mind jobban megközelítette ezt a témát. A viták, vélemények, tudományos megállapítások ismertetése szinte külön könyvet …
Érdekel a cikk folytatása? »A múlt és jelen tanulságai, a jövő trendjei
A házasság intézménye annyira beágyazódik a társadalomba, hogy sem múltja, sem jövője nem vizsgálható önmagában, a társadalmi feltételektől függetlenül. (Ugyanez érvényes természetesen a családra is.) A házasság és család mindig együtt változott a társadalommal, s ez a jövőben sem lesz másként. A házasságjövőjét ezért csak annyiban vázolhatjuk fel, amennyiben ismerjük …
Érdekel a cikk folytatása? »A megoldás: csoportházasság?
A kutatók megállapítása szerint a csoportházasság szexuális előnyei nyilvánvalóak, bár nem problémátlanok. Sokak elképzelésétől eltérően a csoportházasság ritkán jelent csoportszexet, a nemi élet többnyire itt is páronként – a partnerek időnkénti változtatásával – történik. A „ki kivel aludjon” eldöntése körül azonban gyakoriak a viták, és a féltékenység is szerepet kaphat. …
Érdekel a cikk folytatása? »Új perspektíva: a bővített házasság?
A legtöbb kommunában megfigyelhető az a törekvés, hogy tagjaik meleg emberi kapcsolatba kerüljenek, „nagy családdá” váljanak. Ez a csoportházasság tendenciáját is magában foglalhatja. Ennek megvalósítása azonban még a kisebb létszámú kommunákban is ritkán sikerül. A csoportházasság ugyanis teljes intimitást és személyes elkötelezettséget jelent minden résztvevővel szemben. Ilyen mély és szoros …
Érdekel a cikk folytatása? »Monogámia
A kommunák kísérleti közösségek, résztvevőik tudatosan próbálkoznak az emberi együttélés új lehetőségeivel. Egy laza közösség vagy hamarosan felbomlik vagy szorosabbá válik. Az integrálódás folyamatából pedig nem lehet kirekeszteni a szexualitást, de általában nem is akarják, hiszen a lakóközösségek többnyire haladó, sőt radikális eszmék felé orientálódnak. A fejlődő csoport előbb-utóbb szembekerül …
Érdekel a cikk folytatása? »Nemi kapcsolatok a mai nyugati kommunákban
Az utóbbi évtizedekben, s különösen a 60-as évek közepe óta éppen a legfejlettebb tőkés országokban felújult és erősen terjed a kommuna-mozgalom. 1971-ben az amerikai kommunák számát pl. több százra becsülték, sőt egy felmérés közel kétezret talált. Számuk azonban állandóan változik, mert a kommunák átlagos élettartama alig egy év. Formáik is …
Érdekel a cikk folytatása? »Az első utópikus kísérletek
Az utópikus szocializmus eszméinek hatására már a múlt század első felében kísérletek kezdődtek olyan közösségek kialakítására, amelyekben a nemek viszonyát is újszerűen próbálták rendezni. A század folyamán több tucat ilyen kommunát alapítottak, ezek többsége azonban rövid életű volt. Csaknem valamennyire jellemző, hogy – a korai forradalmi mozgalmakhoz hasonlóan – céljaikat …
Érdekel a cikk folytatása? »Anyasági tanfolyam
A múlt század második felében, az ún. viktoriánus korszakban mind nyilvánvalóbbá váltak a polgári házasság ellentmondásai és torzulásai; ezzel párhuzamosan egyre erősödött ennek az intézménynek a bírálata, különösen a marxizmussal egyesült munkásmozgalomban és a nőmozgalomban. Az utóbbinak jeles képviselője volt a századforduló körül a svéd Ellen Key, akinek A szerelemről …
Érdekel a cikk folytatása? »A házasságreform, avagy ne csak ketten…
Schopenhauer (1823-ban), a nagy német filozófus, aki sajátos tervet dolgozott ki a házasság megreformálására. Abból kiindulva, hogy a monogámia úgyis csak látszólagos, hiszen mindig szükség volt ágyasokra vagy prostituáltakra, egy szabályozott és nyílt poligámia bevezetését javasolja. Elképzelése szerint, mivel egy fiatal nőnek egy férfi nem elég, két férfival kellene házasságra …
Érdekel a cikk folytatása? »A próbaházasság kipróbálása
A mai problémákat előidéző változások első jelei valamikor a reneszánsz idején tűntek fel; nem sokkal később hangzanak el az első kritikai megjegyzések a házasság intézményéről. Montaigne, a 16. századi francia aforizma-író szerint a házasság olyan vásár, melynek csak bejárata szabad, és rendszerint más célok végett köttetik. Ebben az időben kezdődik …
Érdekel a cikk folytatása? »