Kezdőlap / Üzlet / Marketing / Marketing mix

Marketing mix

A marketing mix elnevezésű marketing tevékenységet az azt alkotó elemek angol elnevezéséből 4P – rendszernek is nevezzük.
Egyes vállalatoknál ez kiegészül 5P – rendszerré, valamint a multinacionális vállalatok esetében már 6P – ről beszélhetünk.
Alapvetően az eszközrendszer részét képezi a termék ( Produkt ) , az ár ( Price ) , az értékesítési csatorna ( Place ) , a piacbefolyásolás és marketingkommunikáció ( Promotion ) . Ez egészül ki a személyes eladással ( Personal Selling ) és a sajtóval ( Publicity ) .
A megfelelő termékpolitika kialakításának három dimenziója létezik; a termékszerkezet, a termék életciklusa valamint a termék bemutatása. Ez utóbbi a többi terméktől való megkülönböztető ismérveinek, minőségének, választékának, márkájának, címkéjének, csomagolásának bemutatását jelenti.
A termék árának meghatározásakor mind a ráfordított költségeket, mind a piaci kínálatot és keresletet figyelembe kell venni. A kereslet elemzés különféle piackutatási módszerek, esetleges nyereményjátékok közbeiktatásával történik leggyakrabban.
Az értékesítési csatorna több elemből tevődik össze, míg a termék a termelőtől a fogyasztóig eljut. A közvetlen értékesítésen felül közbeiktathatóak nagykereskedők, közvetítők valamint kiskereskedők is. Nem elhanyagolhatóak ezen a szinten a pénzintézetek, melyek fontos szerepet játszanak az átutalások, kötelezettségek teljesítésének területén.
A termék fogyasztóhoz való eljutásának ösztönzését szolgálja a piacbefolyásolás is. A reklámozás számtalan fajtája, a személyes eladás, az eladásösztönző fogások valamint a PR szolgálják a vállalatok promóciós céljait. A PR szolgál arra, hogy a vállalat kedvező színben tűnjön fel a vásárlók valamint a piac többi szereplője előtt.
A marketing mix azonban csak abban az esetben éri el célját, ha a termékre valóban létezik adott piacon fizetőképes kereslet, és ezáltal a vállalat jövedelmezőséget ér el.

Kapcsolódó fórumok:

Ezt mindenképpen olvasd el!

A piaci rések

A fogyasztói szükséglet feltérképezése a marketing lépéseinek egy fontos kezdeti eleme. A szegmentálás és a …

Hozzászólás