Kezdőlap / Testépítés / A testépítő táplálkozása

A testépítő táplálkozása

A sportban, így a testépítésben is vitathatatlan szerepe van a táplálkozásnak. Ma már mindez tudomány. A munka végzéséhez fűtő- és üzemanyagra van szükség, persze ezek mennyisége és minősége is függ a munkavégzésünk energiaigényéről, és a munkavégző ember jellemzőitől is.

Bizonyos sportágakban, mint például a vízilabda, atlétika, az erőállapot növelésének igénye nem minden esetben jár együtt egy bizonyos súlyhatár alatt való maradás igényével. Persze a súlycsoporthoz való kötések miatt a cél egy bizonyos súlyhatár megtartása, és lehetőség szerinti maximális erőállapot elérése. Az esztétikum másodlagos dolog, gondoljunk csak a súlyemelőkre, vagy a birkózókra, akik közül nem egy rendelkezik hatalmas pocakkal és zsírpárnákkal, miközben erejük óriási – és alkatuk nem éppen szoborszerű.

A testépítő számára az alapvető cél a nagy fizikai erő igénye, egy adott súly megtartása, ugyanakkor minden felesleges zsírpárna eltüntetése, az esztétikus külső kialakítása. Ez már kemény, összetett feladat, melynek csak egy részét teszi ki a súlyok emelgetése, az edzésmunka. Itt jön be az étrend kérdésköre, melyet szinte tudományos alapossággal és módszerekkel kell megtervezni.

Egy testépítő napja egy részét kemény fizikai munkával – edzéssel – tölti. Az elfogyasztott tápláléknak egyenes arányban kell lennie az energiaveszteséggel, sőt, többletre is szükség van, hogy legyen miből építkeznie az izomzatnak. Közben kerülni kell az üres kalóriákat, úgy, mint az édességek, vagy az alkohol – a szénsavas üdítőkkel együtt! Ezek az élelmiszerek semmi másra nem jók, minthogy kipárnázzák az adott illetőt, ami egy testépítő számára – de senki számára – nem válik hasznává.

„Olyanná válsz, ahogyan táplálkozol.” Ezt sose felejtsük el, ha most odaállunk a tükör elé, akkor szembesülhetünk ezen idézet igazságával. Az edzéseink elkezdésével tehát változtatnunk kell addigi étkezésünkön, akár drasztikusan is. Azonban nem mindegy, hogy az adott illető milyen testi felkészültségben és állapotban (van, akinek növelnie kell a súlyát, van, akinek tartania és van, akinek fogynia kell) van, az étrendet ennek megfelelően kell összeállítanunk.

Kapcsolódó fórumok:

Ezt mindenképpen olvasd el!

Testalkat típusok

Mielőtt belefognánk a testépítésbe – vagy bármilyen más sportot elkezdenénk – fontos, hogy megismerjük a …

Hozzászólás