Kezdőlap / Testépítés / Az edzés és a pihenőidő

Az edzés és a pihenőidő

Mielőtt bárki belevágna a testépítésbe, az első és egyik legfontosabb feladatunk, hogy megtervezzük a heti edzésnapjaink számát. Ajánlott egy héten három edzésnapot tartani. Ha ezt a megoldást válasszuk, akkor minden edzésnapot kövesse egy pihenő nap is. Ez nagyban elősegíti a fejlődésünket és a regenerálódást, valamint így tudjuk leginkább elkerülni a túledzettség állapotát is.

Mi van akkor, ha heti négy vagy több nap tartunk edzést? Ilyen esetben úgy járunk el, hogy az egyik nap megdolgozott testrészünk az azt követő nap biztosan pihenjen. Ennek érdekében végzünk egyik nap például mell-váll-hát edzést, és a következő napon pedig kar-láb-has edzést, persze ezek csak irányadó példák.

Az edzés tulajdonképpen arra szolgál, hogy az adott izomcsoportunkat megdolgozza, ezzel alkalmassá téve a tápanyag bevitelére, mely ezek után a pihenő idő betartásával beépül, és fejleszti az izomzatot. Szerveztünk így fejlődik, az előző nap keményen megedzett testrészünk izomrostjai tulajdonképpen kikészülnek, és a következő napokban a regenerálódás közben ezek helyére új, magasabb számú sejtek kerülnek – így növekszik izomzatunk.

Össze kell állítanunk edzésprogramunk időbeosztását is, de fontos az alvás idő betartása is. Az átlagember napi alvásszükséglete napi 7-8 óra, ez egy testépítő számára minimum 8-9 órát jelent. A szervezetünk ez idő alatt piheni ki a napi fáradalmakat, pótolja a szervezetünkben jelentkezett kopást és pszichésen elrendezi a dolgokat, a nap közben ért töménytelen információt.

Alapvető szabály, ameddig egy elkezdett izomcsoport edzését nem fejeztük be, addig egy másikéba nem foghatunk bele. A pihenőidő meghatározásánál alapvető kérdés, hogy egy izomcsoport munkájával végezve, mielőtt áttérnénk egy másikra, pihennünk kell. Ennek ideje általában 3-4 perc szokott lenni. Ezt az időt nem muszáj néma és mozdulatlan üléssel eltöltenünk, a súlyok és szerek pakolgatása, előkészítése is állhat a pihenőidőből. Az a legeredményesebb, ha nem csak az egyes izomcsoportok között, hanem az ismétlések között is tartunk pihenőidőt, ez általában fél-egy perc.

Ezt mindenképpen olvasd el!

Testalkat típusok

Mielőtt belefognánk a testépítésbe – vagy bármilyen más sportot elkezdenénk – fontos, hogy megismerjük a …

Hozzászólás