A bankoknak a mai versenyhelyzetben kiemelt érdekük fűződik ahhoz, hogy a szerződéseikre és üzletvitelükre vonatkozó adataik ne kerüljenek nyilvánosságra. Hasonlóan fontos érdekük fűződik személyes adataik és anyagi helyzetük titokban tartásához a bankok ügyfeleinek.
A hitelintézetek biztonságos működésének tehát egyik alapfeltétele a banktitok, valamint az üzleti titok kellő jelentőséggel történő kezelése.
Tehát alapvetően kétféle titokfajtáról beszélhetünk. Az üzleti titok a pénzügyi intézet titka, a banktitok pedig az ügyfélnek azon titkaira vonatkozik, melyekről a pénzintézetnek nyilvántartása és tudomása van.
Az üzleti titok nem csak a vezető beosztásban dolgozókra vonatkozik, hanem a bank összes alkalmazottjára. Ez a titoktartási kötelezettség azonban nem áll fenn a Felügyelettel, az Országos Betétbiztosítási Alappal, az MNB-vel, az Állami Számvevőszékkel, a Gazdasági Versenyhivatallal valamint a nemzetbiztonsági szolgálattal szemben.
A banktitok mindazon adatokra vonatkozik, melyeket az ügyfélről a banknál nyilvántartanak, vonatkozzon az személyére, adataira, üzleti tevékenységére, anyagi helyzetére, a banknál vezetett számlája egyenlegére, forgalmára és a megkötött szerződéseire. A törvény szigorúan szabályozza, kik és milyen feltételek megléte esetén juthatnak hozzá a banktitokhoz.
Az ügyfél vagy törvényes képviselőjének kifejezett kérésére felmentés adható a banktitok kiadásának tilalma alól. Hasonló lehetőséget biztosít a hitelintézet saját maga számára, amennyiben ügyfelével szemben fennálló követelésének kielégítése a cél.
A banktitok valamint az üzleti titok birtokosa is hasonlóképpen felelősek azért, hogy feladatkörük ellátásán kívül sehol sem használják fel a rendelkezésükre álló információkat, harmadik személynek semmiképpen sem adják azokat ki.
Címkékbank banktitok személyes adatok ügyfél üzleti titok
Ezt mindenképpen olvasd el!
Szemét az űrben, avagy miért nem éri meg szemetet kilőni a Napba ?
Talán már másnak is eszébe jutott a „nagy kérdés”: Miért nem irányítunk egy rakétát a …