Kezdőlap / Egészség és fitness / A Kávézás jó és rossz oldala

A Kávézás jó és rossz oldala

A kávéfogyasztás egy igen elterjedt szokás, mely főleg a felnőttekre jellemző, bár számos esetben már a középiskolai évek alatt megkezdődik a rendszeres kávézás. Jó és rossz hatásairól nap, mint nap hallhatunk, de a hatalmas információáradatban néha nehéz kiszűrni a valóságosat. Míg bizonyos emberek arról számolnak be, hogy roppant egészséges és ajánlatos fogyasztása, más szakemberek ezzel ellentétben, váltig állítják, hogy az egyik legegészségtelenebb ital a kávé. Ebben a nagy zűrzavarban próbálok segíteni a kedves olvasóak, és bemutatom a kávézás jó és rossz következményeit.
A kávé egy erősen koffeintartalmú ital, mely élénkítő, frissítő hatást gyakorol az emberi szervezetre. Gyors hatásfoka annak köszönhető, hogy a koffein-felszívódásához nem kell annak végighaladnia az egész tápcsatornán, már a gyomorban felszívódik és kifejti hatását. Ennek köszönhetően 5-10 perc múlva érezhetjük, hogy élénkebbek, frissebbek lettünk, ami nagyjából 30-60 perc elteltével a legintenzívebb.
A legnagyobb problémát az okozza, hogy a mindennapi, általában éhgyomorra elfogyasztott kávé egyfelől függőséget okoz (nélküle nehezen indul be az agyunk, fáradtak, lelassultak lehetünk), másfelől pedig egészségtelen korán reggel, evés előtt. Ha ragaszkodunk egy könnyű tejeskávéhoz reggelente, előtte mindenképpen kell enni, legalább egy kis kekszet, vagy gyümölcsöt.
A legtöbb káros hatása – mert valóban van belőle néhány – csupán akkor jelentkezik, ha napi rendszerességgel kb. 5-6 csészét fogyasztunk. Ebben az esetben megemeli a szérum-koleszterinszintet, ami fokozza a szív- és érrendszeri betegségek kialakulását; szívritmuszavarokhoz vezet; fokozza a csontritkulás kialakulásának kockázatát; vízhajtó hatású, így ha nem iszunk más folyadékot kiszáradhatunk; valamint ingerlékenység, szorongás, szívritmuszavar is felléphet.
Sok-sok pozitív hatást is kifejt azonban a kávé és a benne lévő koffein, melyekről sajnos még ma is keveset beszélnek. Serkenti az agyi idegsejteket, éppen ezért növeli a koncentrációképességet, ezáltal pedig a szellemi teljesítményt, így pl. vizsgák előtt nem rossz választás. Ezen kívül felgyorsítja a vesék működését, serkenti az anyagcserét, ami fogyókúrázok számára előnyt jelenthet, no persze gondos folyadékfogyasztás mellett. Napi néhány kávé a májelégtelenség ellen is jó, sőt, lelassítja a bőr öregedését azáltal, hogy gátolja a szabd gyökök kialakulását.
Elmondhatjuk tehát, hogy kávézni nem is olyan egészségtelen, mint azt oly sokat állítják. Átlagos felnőtt embernek napi 2-3 csésze ajánlatos, ez még nem jár negatív hatásokkal, míg terhesek, szoptatós anyák, érzékeny gyomrúak lehetőleg ne fogyasszák. Magas vérnyomásban és migrénben szenvedők, vesebetegek maximum 1 adagot ihatnak meg.

Ezt mindenképpen olvasd el!

Az immunrendszer visszaállítása kemoterápia után

A kemoterápia arra szolgál, hogy a daganatos sejteket gyógyszeresen elpusztítsák, megakadályozva őket abban, hogy tovább …

Hozzászólás