Kezdőlap / Egészség és fitness / Fogyókúra / Mit együnk liszt és cukor helyett

Mit együnk liszt és cukor helyett

Ha fogyni akarunk, akkor bizony száműznünk kell az étrendünkből a cukrot és a fehér lisztet, ami egészségünkre is jó hatással lehet. Gondolkodóba csak az ejthet bennünket, hogy milyen alternatívát találjunk ki helyettük.
Cukor helyett sokan barnacukrot használnak, ami nem a legjobb megoldás, hiszen ez tulajdonképpen melasszal színezett nádcukor. Legtöbben a mézet preferálják, de ne feledjük, hogy magas glikémiás indexe miatt megemeli a vércukorszintet, ezért fogyókúraképpen nem a legmegfelelőbb választás. Ennek ellenére, ha enyhe diétát tartunk, esetleg betegek vagyunk, kis mértékben ajánlott a méz fogyasztása. Tehetünk ételeinkbe-italainkba édesítőszert is, ha nem tartunk káros hatásaitól. Fontos, hogy ne aszpartam tartalmú termék legyen, ezt leszámítva is nagy a választék mind ár, mind íz szempontjából. Mértéktelenül azonban ne fogyasszuk, bár nem okoz függősége, mint a cukor. A stevia viszont nem tartalmaz mesterséges adalékanyagokat, sőt, sokkal édesebb a nádcukornál, ezért kisebb mennyiség is elég belőle a megszokottnál. Hátránya, hogy a jó minőségét az ára is tükrözi, illetve hogy jellegzetes ízzel rendelkezik. A nyírfacukor ugyancsak természetes eredetű, ezért ez is drágább termék. Használata megegyezik a cukoréval, de kalóriatartalma 40%-kal kevesebb. Mindössze kelt tészták sütéséhez nem használható. Az első pár napban enyhe hasmenést tapasztalhatunk emésztést gyorsító hatása miatt.
Liszt helyett süthetünk egy az egyben teljes kiőrlésű- vagy zabliszttel, viszont a fogyásunkat ezek sem segítik, hiszen rosttartalmuk mindössze 5%-ban különbözik a finomlisztétől. Viszont a teljes kiőrlésű liszt jelentős B1-vitamint tartalma révén jó hatással a szénhidrát anyagcserére, valamint hozzájárul a zsírsavak és a szénhidrátok lebontásához. A zabliszt értékes tápanyagokban, fehérjében és E-vitaminban, ásványi anyagokban és rostban gazdag táplálék, ezért rendszeres fogyasztása csökkenti a koleszterinszintet, és serkenti a bélműködést. A tönkölybúzaliszt szénhidráttartalma ezzel szemben alacsonyabb a hagyományos lisztéhez képest, továbbá felszívódási ideje is lassabb. Tisztítja a bélrendszert, magas a B-vitamin tartalma, gazdag E-vitaminban, kalcium-, magnézium-, foszfor- és szeléntartalma közel tízszer magasabb, mint más gabonák esetében. Sütemények, palacsinta vagy pizza tészta készítéséhez, illetve panírozáshoz kiváló alapanyag lehet a zabpehely vagy a zabkorpa. Az így készített ételek állaga és íze eltérhet a megszokottól, ezért a finomlisztet kezdetben egészítsd ki a fenti termékekkel, hogy fokozatos legyen a váltás.
A magyarok évente átlagosan közel negyven kiló cukrot esznek meg, ez a mennyiség sokszor napi kis adagokból áll össze, így van ez a finomliszt esetében is. Már az is jelentős eredményt hozhat a fogyásunkban, ha visszaszorítjuk ezek fogyasztását.

Kapcsolódó fórumok:

Ezt mindenképpen olvasd el!

Amerikai diétázás

Az amerikai diétával megismeri a kalóriaszegény táplálkozást és a súlya is jelentősen csökken majd. Vitamindús, …

Hozzászólás